חיסכון לכל ילד: איך יראה העולם כשהם יפתחו את החיסכון?

פיצוץ אוכלוסין, התחממות גלובלית והידלדלות מאגרי המים, אבל גם שדרוג החושים האנושיים, הדפסת איברים והכנסה בסיסית לכל – העתיד הולך להיות מסעיר. כך יראה העולם כשהילדים שקיבלו השנה את תכנית חיסכון לכל ילד יגיעו לגיל 21

שולי מילשטיין

״החום הכבד ששרר בחוץ משעת זריחת השמש לא חדר אל חדרה המוגן והקריר של גאיה, שהמשיכה בשנתה העמוקה עד שסמואל, העוזר האישי הווירטואלי שלה, התחיל לנגן ברקע את Work של ריהאנה. זו הייתה בחירה מוזרה למוזיקת השכמה ללא צל של ספק, אבל לכי תתווכחי עם חוש ההומור של הבינה המלאכותית. היה זה יום הולדתה ה-21, והוא ידע שהיא נוצרה לאחר לילה סוער במסיבה סוערת לא פחות ושהשיר הזה ליווה את הוריה מאז.

כשהחלה גאיה להתמתח היא הרגישה רטט קל על פרק ידה השמאלית וכשבדקה את ההודעות הנכנסות, ראתה שהוריה שלחו לה זר ורדים ריחני שמילא את נחיריה בזיכרונות ילדות. על הווילון שעדיין הסתיר את אור השמש החזקה הוצגו בזו אחר זו הברכות המצולמות שנשלחו לה מחבריה ובני משפחתה וכשיצאה מהמיטה החל סמואל לפתוח את הווילונות ולהכין את הקפה, הזכיר לה שבעוד כשעה מתחילה הפגישה הראשונה שלה ועדכן שהמכונית האוטונומית שלה תמתין לה בפתח הבניין בעוד 47 דקות״.

הספר העתידני שלי עוד בשלבי כתיבה ותהליך הכתיבה במהלכו אני מנסה לדמיין איך יראה העולם בעתיד הוא די מדהים, אבל יש מי שכבר עשו מזה קריירה. חוקרי העתיד מנתחים מגמות נוכחיות ומסיקים מסקנות שנוכל לגלות את נכונותן רק בעוד עשרים, שלושים או מאה שנה. למרות שמדובר בזרם מחקרי שנוי במחלוקת, מעניין לחשוב על העולם בו יחיו הילדים שלנו.

ברוכים הבאים לשנת 2038: אוכלוסיית העולם עומדת על כ-9,032,348,000 בני אדם; נאס״א כבר שלחה צוללת אוטונומית לחקור את האוקיינוסים של ירח טיטאן (Titan); מכירות כלי הרכב החשמליים הגיעה ל-18,446,667; תעבורת האינטרנט העולמית עומדת על כ-1,412 אקסבייט (Exabyte, מיליארד ג׳יגבייט) והסלולרית על 546 אקסבייט; ובעוד רגע קט גם יחליפו תינוקות מהונדסים גנטית את בני האדם.

עתידנות (חקר העתיד) לא מתיימרת לחזות את העתיד במדויק אלא נעזרת במגמות קיימות וכאלו שהתפתחו בעבר לניתוח העתיד הצפוי. לרוב מתייחסים למקצוע העתידנות כמולטי-דיסציפלינרי (בינתחומי) העוסק בנושאי כלכלה, חברה, טכנולוגיה, מדע ויחסים בינלאומיים, ושורשיו עוד במאה ה-19.

למה אנחנו מתעכבים דווקא על השנה הלא עגולה הזו? כי ב-2038 יקבלו ילידי 2017 את הכספים שנצברו לזכותם בתוכנית חיסכון לכל ילד. באופן רשמי, יוכלו החוסכים לעשות שימוש בכסף כבר ב-2035 בהגיעם לגיל 18, אבל לא מצאנו עתידן אחד שחוזה את ביטול שירות החובה עד שנה זו. אז מה כן מצאנו? שלל תחזיות מרתקות על העתיד.

סערה כלכלית

בשנת 2038 אוכלוסיית העולם תעלה על 9 מיליארד בני אדם. ליבשת אפריקה לבדה צפויים להתווסף כ-800 מיליון בני אדם ב-20 השנים הבאות. לכאורה, בצד העלייה במספר הפיות שיש להאכיל יוכפל כוח העבודה ביבשת, אך האוטומציה והרובוטים צפויים לחנוק את אסטרטגיית התיעוש וחברות ומשקיעים שבעבר חיפשו כוח עבודה זול יותר מעבר לים, יבחרו פשוט להשקיע ברובוטים ובינה מלאכותית לייצור סחורותיהם.

ניתן להניח שעד אמצע שנות ה-30 לא יהיה עוד היגיון כלכלי ביצור סחורות בחו״ל, לפחות לא כל עוד יש בידיך את ההון להחזיק רובוטים. למדינות המתפתחות לא יהיה את המשאבים הכלכליים הדרושים כדי להתחרות במירוץ הזה, והן אף יעברו תהליך של ׳תיעוש הפוך׳ שיוביל לעצירת ההתקדמות הכלכלית. היעדר האופק התעסוקתי עלול להוביל לחוסר יציבות חברתית. אבל בואו לא נאשים רק את הרובוטים, לשינויי האקלים יהיו השפעות חזקות הרבה יותר.

בעשרים השנים הבאות צפוי ריכוז גז החממה באטמוספירה לעלות וכתוצאה מכך יעלו הטמפרטורות בשתי מעלות לכל הפחות. במזרח התיכון ובצפון אפריקה, הנחשבים לאזורים היבשים ביותר בעולם, צפויה רמת המים לנפש להתדרדר לרמות מסוכנות על-פי מדדי האו״ם.

הידלדלות מי התהום והתייבשותם של מקורות מים אחרים, יובילו להשקעות נרחבות בהתפלה ובטכנולוגיות חקלאיות מלאכותיות. מי שכבר הרים את הכפפה הן המדינות העשירות: כבר היום, מחצית מאספקת המים של ערב הסעודית מקורה בהתפלה, ואיחוד האמירויות הערביות בונה עיר ברת-קיימא שלמה מהיסוד.

בלי פניקה, יש הכנסה בסיסית אוניברסלית

שוק העבודה כפי שאנחנו מכירים אותו ישנה את פניו ללא היכר, וכתוצאה מהחלפתם של בני אנוש ברובוטים ומערכות בינה מלאכותיות, מיליוני בני אדם ימצאו את עצמם ללא עבודה. כיוון שלא ניתן לעצור את ההתקדמות הטכנולוגית, יפנו ממשלות ליצירת מערכת רווחה מסוג חדש: הכנסה בסיסית אוניברסלית (Universal Basic Income).

מערכת ה-UBI היא פשוטה למדי: כל האזרחים באשר הם יקבלו הכנסה קבועה מהממשלה מדי חודש. ממשלות שיבחרו בדרך הזו יעניקו לאזרחיהן הבטחה לרמת חיים מינימלית בכל הנוגע לדיור, מזון, לבוש וצרכים בסיסיים אחרים, ועצם הידיעה שישנה מערכת רווחה שתומכת באזרחים תשפר את רמת הבריאות הנפשית, כי אף אחד לא אוהב לדאוג שלא יהיה לו מה לאכול בחודש הבא.

ההכנסה הקבועה, גם אם מינימלית, תעניק חופש גדול יותר בחיפוש ומציאת עבודה מתגמלת, או בהשקעה בלימודים והכשרה לטובת התאמה לשוק התעסוקה המשתנה. באופן אירוני, ובשונה לגמרי מהמצב שאנחנו מכירים כיום, העובדה שישנה הכנסה בסיסית קבועה לא תעודד את האזרחים להישאר בבית בתנאי אבטלה, כיוון שההכנסה הבסיסית לא תיגרע במאום גם אם תעבדו במשרה מלאה.

ישנן עוד תחזיות חיוביות לעתיד לבוא: שימוש במודלים סטטיסטיים חדשים יסייע להתאוששות היונקים הימיים (מלווייתנים ועד דובי קוטב); ימצא פתרון לאנשים הסובלים מליקויי שמיעה; מדפסות תלת מימד יספקו הרבה מהצרכים החומריים שלנו ואולי גם ידעו להדפיס איברי-גוף; טכנולוגיית הרכבות תשתכלל ונסיעה בהן תהיה מהירה יותר מטיסה במקרים רבים; בני האדם יוכלו לשדרג את החושים באמצעות שתלים; ויש גם סיכוי שנצליח לתקשר ברמה כזו או אחרת באמצעות המחשבה.

מה מכל אלו יקרה באמת? הילדים שנולדו השנה יגדלו ללמוד את התשובה. הם יאלצו להתמודד עם אתגרים חדשים, ואולי הבסיס הכלכלי של תכנית חיסכון לכל ילד יעזור להם בעולם המשתנה דרמטית.

אתר הפטריה הינו מגזין אינטרנטי של פנאי, בידור ותרבות. באתר תמצאו כתבות תוכן מעניינות, מדריכי קניה, סקירות ודירוגים מעולמות הצרכנות ועוד המון תכנים מגוונים, מעוררי השראה ומרחיבי אופקים. לפנייה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת [email protected] .
מערכת הפטריה

לייק לפטריה בפייסבוק