מה חשוב שתדעו לפני השתלת שיניים

תהליך של השתלת שיניים הוא האפשרות האחרונה של המטופל, ומיועדת למקרים בהם לא ניתן עוד להציל את השיניים הטבעיות בלבד. מדובר בהליך כירורגי שעשוי להיות ממושך, עלותו אינה מבוטלת והוא כרוך בלא מעט חששות.

Credit: Pixabay

מספר המלצות ודברים שחשוב לדעת בטרם ביצוע השתלות שיניים:

צילומים

על מנת לבצע השתלת שיניים על הרופא המטפל לקבל תמונת מצב מלאה הנוגעת למצב השיניים הקיימות, מיקום השורשים על גבי החניכיים, מצב העצם בפה, בריאות הפה והלסת, כאשר כל אלו יהוו בסיס לבניית התכנית הטיפולית ולהמלצה על סוג ההשתלה הנדרש. כל המלצה לביצוע השתלת שיניים, קבלת תכנית טיפולית ו/או הצעת מחיר, יתבצעו בהמשך לביצוע צילומים מתקדמים ומקיפים.

תשאול רפואי

השתלות שיניים זוכות לאחוזי הצלחה גבוהים במיוחד בקרב המטופלים לאורך השנים האחרונות, ויחד עם זאת קיימים מצבים רפואיים המהווים גורמי סיכון, מפחיתים את סיכויי הצלחת הטיפול, ואף מונעים כליל את האפשרות. מטופלים חולי סכרת, מחלות לב, עששת, נסיגת חניכיים חמורה, מטופלים אונקולוגיים שעברו הקרנות באזור הראש והצוואר בשנים שקדמו להשתלה ומטופלים מעשנים, הם בעלי סיכוי מופחת באופן משמעותי להצלחת ההשתלה ואף מנועים לחלוטין מביצועה, בהתאם למצבם הרפואי. חשוב לבצע את הטיפול אל מול רופא שיניים מקצועי, בהמשך לתשאול מקיף ולחשיפת כל המידע הרלוונטי.

בניית עצם

אחד התנאים לביצוע ולהצלחה של השתלת שיניים הוא קיום שם עצם חזקה ויציבה בחניכיים, אשר מיועדת להוות את הבסיס להשתלה. כשליש מן המטופלים המיועדים לביצוע השתלת שיניים יסבלו ממחסור בעצם וצפיפות עצם נמוכה. ככל שהשן הטבעית במקום נפגעה קודם לכן, נעקרה או נשברה, קיים סיכוי גבוה יותר לצפיפות עצם נמוכה, שכן הגוף מכוון לחיסכון באנרגיה, וללא עצם שן אשר זקוקה לתמיכה מפסיק לייצר את החומרים הדרושים לתשתית יציבה עבורה. יחד עם זאת, לא בכל מצב בו קיימת צפיפות עצם נמוכה תידרש השתלת עצם, תהליך כירורגי מורכב, וייתכנו מקרים בהם באמצעות טיפול תרופתי היוצר רגנרציה של העצם- עידוד גדילה מהירה של כלי דם ושיפור צפיפות העצם באזור הטיפול.

הרופא המטפל

ככלל, כל רופא שיניים הוא בעל הסמכה לביצוע השתלות שיניים. יחד עם זאת, מורכבות התהליך מצריכה מיומנות גבוהה וניסיון, היכרות עם שיטות עבודה שונות, טכנולוגיות מתקדמות ובמקרים מסוימים גם אפשרות להרדמה מלאה, בסדציה או פתרונות טשטוש מתקדמים נוספים. חשוב לבחור במרפאת שיניים וברופא מנוסה ומיומן, אשר מציע מספר שיטות טיפול ואפשרויות, עושה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, לדיוק ולהצלחת הטיפול.

עישון

עישון הוא בין גורמי הסיכון הפוגמים באחוזי ההצלחה של השתלות שיניים. העישון גורם לפגיעה בתפקוד כדוריות הדם, עלייה בקרישה, הקטנת זרימת הדם ופגיעה ביכולת הפיברובלסטים בחניכיים להיצמד אחד לשני ולהתחלק, מה שעשוי להביא לפגיעה בתהליך ההחלמה והריפוי והתפתחות של מחלות חניכיים בהמשך. מומלץ להפסיק לעשן זמן רב ככל הניתן בטרם תחילת טיפולי השתלת השיניים, במטרה להביא להחלמה ולמוכנות של הפה והחניכיים, ובכל מקרה לא לחזור להרגלי העישון לאחר ביצוע ההשתלה.

שמירה על השיניים לאחר השתלה

לאחר השתלת שיניים מתקבלות שיניים במראה טבעי ותוך מתן תחושה טבעית, בדיבור ובלעיסה. למרות שמדובר בתהליך של הטמעת חומר זר בפה, השיניים המושתלות מתנהגות כשיניים טבעיות לכל דבר ועניין, ויש להגן עליהן באמצעות שמירה על היגיינת הפה, צחצוח קבוע, ניקוי אבן, הקפדה על תזונה נכונה והמלצות נוספות.

השתלות שיניים מתבצעות לרוב בתהליך מורכב אשר אורך חודשים ארוכים, אולם קיימת האפשרות בעבור חלק מן המטופלים, בהתאם למצב הרפואי ולמצב הפה והלסת, לביצוע השתלת שיניים ביום אחד, בהרדמה, ובתהליכים מקוצרים אחרים.

אתר הפטריה הינו מגזין אינטרנטי של פנאי, בידור ותרבות. באתר תמצאו כתבות תוכן מעניינות, מדריכי קניה, סקירות ודירוגים מעולמות הצרכנות ועוד המון תכנים מגוונים, מעוררי השראה ומרחיבי אופקים. לפנייה למערכת האתר ניתן לפנות בכתובת [email protected] .
מערכת הפטריה

לייק לפטריה בפייסבוק