פרסומת – אמץ יורד – כי הם תמיד ישארו ישראלים

קמפיין חדש למשרד הקליטה לעידוד החזרת ישראלים גולים ומתבוללים מארצות הגולה הקפואות והרחוקות. הקמפיין כולל 3 פרסומות שונות. הראשונה מדברת על סיטואציה בה ילד קורא לאביו “דאדי” על מנת להעירו מהשינה, אך האב מתעורר רק למשמע הקריאה “אבא”. בסרטון השני, סבא וסבתא מנהלים שיחת וידאו צ’אט עם נכדתם והוריה כשברקע נרות החנוכה, וכששואלים אותה איזה חג היום, היא עונה במבטא אמריקאי משובש – “קריסמס” – אבוי לבושה. בסרטון השלישי, בחורה ישראלית לא רוצה ללכת למסיבה אמריקאית בגלל שיום הזיכרון היום, מה שהחבר האמריקני שלה אינו מסוגל להבין.

מה הפואנטה? ובכן, כל מי שישראלי ואינו גר בארץ הוא פושע. פושע נגד עמו. כשהחבר של הבחורה שואל אותה “מה זה?” כאשר הוא רואה אותה צופה בבאנר יום הזיכרון באינטרנט, נכנס הכיתוב שאומר “הם תמיד ישארו ישראלים. בני הזוג שלהם לא תמיד יבינו מה זה אומר”. האמת? נכון מאוד. הרי אמריקאים מעולם לא איבדו קרובים שלהם במלחמות. חיילים אמריקאים מעולם לא נהרגו בהגנה על המולדת שלהם, והממוריאל דיי בארצות הברית, לא מזכיר במעט את יום הזיכרון שלנו. האמריקאים האלה. מה הם יודעים.

שלל הפרסומות האלה מעליבות את האינטיליגנציה שלנו. לשכת הפרסום הממשלתית עושה לרוב עבודה לא רעה כלל בפרסומות השונות אותן היא מפיקה. הפעם הקונספט הוא כל כך דבילי, שהוא אפילו לא מנגן על מיתרי הלב הרגישים שלנו, אלה שכן נמצאים בארץ. אנשים שירדו מן הארץ ירדו מסיבה מסויימת. משהו כאן לא הסתדר להם. ישראל כידוע, היא אמנם מדינת רווחה, אבל המאבק החברתי האדיר שהתנהל פה בחודשים האחרונים, רק מגביר את התחושה, שאם לרבים מאיתנו היה אומץ, אולי היינו עושים את אותו הדבר בדיוק. מה יש להפסיד? החיים בארץ קשים מספיק. האנשים בפרסומת הסתדרו. עושה רושם שיש להם חיים נחמדים במקום אחר. אז הילדה חושבת שהיום קריסמס (וצודקת לחלוטין) ולא טרחה לציין את חנוכה. ביג דיל. כאילו בארץ, בסביבות דצמבר המדינה לא מתמלאה בחנויות המוכרות ציוד קריסמס, אנשים לא מתחפשים לסנטה קלאוס בפורים וכמובן אף ישראלי מעולם לא חבש סתם בשביל הכיף, כובע סנטה. בנוסף אני חייב לציין, שחברה שלי ממוצא רוסי, קוראת לאבא שלה פאפא, לאמא שלה מאמא ולסבתא שלה באבא. האמת? אבא שלה לא היה מתעורר גם אם היא הייתה קוראת לו אבא ב 40 שפות. ישראל היא מדינת קיבוץ גלויות. המילה אבא, היא מילה ישרלאית, אבל היא לא מה שמייצג את הישראליות.

אני לא יודע עבור איזה קהל יעד מיועדת הפרסומת הזו. אולי להורים או קרובי משפחה של יורדים או אולי ליורדים עצמם (מישהו זכר להקליט ולשלוח להם?). כך או כך, היא פשוט מיותרת. תנו לישראלים היורדים לחיות את חייהם בשלווה, ואם יש לכם משהו יותר טוב להציע להם מאשר פרסומת שתעודד אותם להגיע לארץ ולהשתכן בדירה שכורה ומסריחה במחיר מופקע ונסיון למצוא עבודה שמכבדת את בעליה, אתם מוזמנים להציע אותו. עד אז שחררו אותנו מזיבולי המוח הרגשיים האלה, ותתרכזו במטרה האמיתית לשמה אתם במשרד הקליטה קיימים – הבנה מדוע עוזבים כל הישראלים האלה, ומדוע כל כך קשה להיקלט בארץ הקודש, ארץ החנוכה, ארץ יום הזיכרון.


לייק לפטריה בפייסבוק