מה באמת פייסבוק יודע עליכם? (רמז: ה-מ-ו-ן)

כולנו משתפים הכל. איפה היינו, מה עשינו, את מי ראינו. כולנו מעלים תמונות מהמחשב, מהמצלמה, מהסמארטפון. כולנו שולחים הודעות, מתכתבים בצ’אט, מתייגים ומתוייגים. עידן השיתוף הוא לרוב כיפי ומהווה פלטפורמה אדירה לטיפוח קשרים, או סתם בזבוז זמן. אחת לכמה זמן עולה השאלה הקדושה והגדולה מכולם, בדיוק כמו במקרה של גוגל, כמה באמת יודעים עלינו ברשתות החברתיות בכלל ובפייסבוק בפרט?

על השאלה הרת הגורל הזאת ניסה לענות מקס שרמס, תושב וינה באוסטריה. על פי הסיפור שפורסם באתר threat post החליט מקס לבקש מפייסבוק את כל הפרטים הידועים עליו. יש לציין כי על פי החוק האירופאי, הרשתות החברתיות ובראשן פייסבוק חייבות לספק, באם נתקבלה בקשה על ידי אדם מסוים, את כל הפרטים המלאים שהיא מחזיקה על אותו אדם. אז מקס ביקש את המידע מפייסבוק, ביקש – וקיבל. 1222 קבצי PDF המכילים כל פרט עליו מהרגע בו הצטרף לפייסבוק. למרבה ההפתעה, אפילו הודעות שמקס חשב שמחק כבר מזמן, נכללו במסמכים האלה, כמו גם תמונות בהן תויג והסיר את התיוג ועוד. כלומר – כל פעילות הכי מינורית שלנו, נשמרת בארכיון פייסבוק בין אם נרצה לשמור אותה ובין אם נרצה להשמיד אותה.

אין במידע שאני מעביר כאן שום חדש. לכולנו ברור כי כיום, אנחנו מתועדים הרבה יותר ממה שנדמה לנו. אי אפשר להעלים מידע, וצריכים להיות זהירים בכל פעולה אותה אנחנו מבצעים ברשת בכלל וברשתות החברתיות בפרט. ביום מן הימים, ואין לדעת מה צופן לנו העתיד, באם תתבקש על ידי בית משפט, פייסבוק יכולה להעיד גם נגדכם, תוך שימוש במידע שאותו היא מחזיקה עליכם. אז ראשית – אל תסתבכו, ושנית – היו זהירים, על אף שסטטיסטית, רובכם הגדול יפרסם מידע חדש על עצמו בפייסבוק, תוך שעה גג מרגע קריאת הפוסט הזה. ככה אנחנו. מקשקשים הרבה, לומדים מעט. צפו בוידאו המספר את סיפורו של מקס. כפי שנכתב – המשך יבוא.


לייק לפטריה בפייסבוק